Kijk eens in je koelkast. Daar staat ongetwijfeld een kuipje margarine. Ikzelf heb een kuipje staan van Blue Band. Sta ik voor de koeling in de winkel, dan staan er minstens 10 verschillende soorten margarine. Veel concurrentie op dat vlak dus. Het product is, op enkele toevoegingen na, allemaal het zelfde: gewoon simpele margarine, niet meer en niet minder. Toch kies ik niet voor een huismerk of een b-merk. Waarom niet? Dat is toch ook gewoon margarine?

Gevoel bepaalt de keuze

Mijn onderbewustzijn kiest voor een beleving. Blue Band Goede Start. Een fris groen pakje met beloftes voor een betere gezondheid. Ik ga niet voor de Becel. Die belooft hetzelfde maar die verpakking ademt een andere sfeer uit. De tuttigheid van vroeger heeft het merk nog steeds niet kunnen afschudden.

Het kuipje margarine is grafisch goed opgemaakt. Voor de fotografie in advertenties wordt gebruik gemaakt van een professionele fotostudio waar een professioneel fotograaf met professionele apparatuur en perfecte belichting het product fotografeert. Het hele marketing concept is goed uitgedacht want het kuipje staat met tientallen anderen in de koeling te lonken naar de gunst van de klant.

De vergelijking Blue Band – Vastgoedpresentatie

Eigenlijk gaat het ook zo met huizen. Natuurlijk moet een woning bouwkundig in goede staat zijn. Dat moet gecontroleerd zijn door de makelaar of anders middels een bouwkundig rapport. Logisch! Dat camoufleer je niet met een leuke styling en een stapeltje kussens. Maar mensen zoeken geen hoop stenen met wat ramen en een deur er in. Een huis koop je op gevoel. Is het gevoel goed, de sfeer goed, zie je jezelf er in wonen? Om dat te voelen moet je er eerst binnen zijn geweest. Een koper selecteert tegenwoordig de woningen die ze willen bezichtigen veelal via internet. Een goede presentatie is dus essentieel.

1 euro

Nou kost dat kuipje Blue Band pak hem beet 1 euro. Dat is íets goedkoper dan de gemiddelde verkoopprijs van een woning. Toch krijgen veel woningen geen professioneel fotograaf in huis. Laat staan dat de woning er gezellig uit ziet. Met een simpele compactcamera of de smartphone maakt de makelaar, die is gespecialiseerd in het verkopen van huizen, ook maar even de foto’s. Want stel je voor dat het een paar honderd euro moet kosten om de woning een goede presentatie te geven! Een presentatie die de woning verdient maar vooral een presentatie die de verkoper verdient. Het is zijn bezit dat wordt verkocht. Als makelaar wil je dan toch dat dat op de best mogelijke manier gebeurt? Dat alle marketinginstrumenten die hij tot zijn beschikking heeft, worden ingezet om de woning om een zo goed mogelijke manier in de markt te zetten? In mijn opinie ben je dat als makelaar simpelweg verplicht naar je klant. Maar ook naar jezelf toe.

De juiste behandeling

Waarom verdient dat pakje margarine volgens de producent de best mogelijke presentatie ondanks het feit dat het voldoende zou zijn om er slechts een ingrediëntenlijst op te plaatsen en een lijst met de calorische waardes (om maar even een vergelijk te trekken met de bijvoorbeeld het energielabel van een woning.)

Die informatie, met de vermelding dat er margarine in het kuipje zit zou toch ruimschoots voldoende moeten zijn? Toch kiest Unilever voor een uitgebreid marketingplan en de best mogelijke presentatie van zijn producten om er voor te zorgen dat de consument voor Blue Band kiest en niet voor Becel of een huismerk. Met als resultaat: een hogere omzet en een hoger resultaat.

Ik weet dat een pakje margarine in geconditioneerde omstandigheden is gemaakt in een fabriek en dat geen enkel huis gelijk is.  Maar verdient een woning niet op zijn minst dezelfde behandeling bij verkoop als een kuipje margarine?

Dit artikel verscheen op 5 juli 2010 op De Scherpe Pen maar is nog steeds relevant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *