Het is belangrijk om als makelaar verkopers goed te adviseren. Dat gaat verder dan de stenen, fundering, kruipruimte en het type dakpan. Ik regelmatig woningen tegen die weinig advies op het gebied van presentatie nodig hebben om mooie foto’s in de brochure en op internet op te leveren.

Verkopers uit een grot

Deze week was alles anders. Maar liefst vier vrijstaande woningen op flinke kavels met interieurs waarvan je je afvraagt of mensen de afgelopen twintig jaar hun grot wel zijn uit geweest. In ieder geval kun je concluderen dat, wanneer ze de grot uit zijn geweest, het niet was om de gang naar de bouwmarkt of de verfwinkel te maken. Schoonmetselwerk, steenstrips en donkerbruine schroten en/of rabat delen lijken in grote delen van West Friesland ineens weer gemeengoed. En dat in het toch al lastige hogere segment.

Zijn het de kosten?

“We hebben geen haast,” drie keer heb ik het deze week gehoord wanneer ik advies gaf over de inrichting en presentatie. Drie keer moest ik tussen de regels vandaan halen dat “we hebben geen haast” betekent dat een potje verf (of 5) er niet in zat. Dat de collectie familieportretten van de afgelopen 6 generaties echt niet van de wand gehaald zouden worden. En geen haast betekende ook dat het uitmesten van de boekhouding van 36 jaar er  niet in zou zitten.

De kosten voor ondergetekende zitten inbegrepen in de opstartkosten respectievelijk courtage. De nieuwe BMW’s en de Volvo’s voor de deur tonen aan dat de boterham niet gelijk in gevaar komt. Ook niet met een geringe investering in een fatsoenlijke vastgoedpresentatie,  de boterham niet gelijk in gevaar komt.

Houding

Verkopers met een dergelijke houding kosten tijd, energie en dus gewoon geld. De kans groot dat een dergelijke klant zich over een jaar afvraagt waarom de woning nog steeds niet is verkocht. Ook de omgeving van de verkoper zal vergelijkbare vragen stellen. De kans op reputatieschade voor de makelaar bij dergelijke panden ligt op de loer.

Betrokkenheid

Ik ben geen makelaar. Als ik dat wel was zou ik me achter mijn oren krabben en nog eens flink nadenken of ik een dergelijke opdracht zou accepteren. Beter een kleine portefeuille met woningen met een snelle doorlooptijd dan een grote portefeuille met klanten zonder haast. Want die klant zonder haast is veelal niet bereid om zelf mee te werken en er alles aan te doen om de verkoop te bespoedigen.

Deze blogpost verscheen op 22 september 2010 op De Scherpe Pen maar is zelfs na 6 jaar nog steeds relevant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *