De behoefte aan goede vastgoedfotografie is sinds de crisisjaren enorm gegroeid. Zelf ben ik in 2007 gestart als vastgoedstylist met de focus op fotostyling en fotografie en ik heb al jaren een stabiel inkomen. Natuurlijk zijn er drukke en minder drukke periodes maar over het jaar gezien kan ik mij en mijn gezin prima voorzien in het levensonderhoud. Sinds anderhalf jaar ben ik kostwinner, het gaat zo goed met mijn bedrijf dat nu ook mijn man de mogelijkheid heeft om is zijn eigen fotografiebedrijf  op te starten.

Toen ik in 2007 begon als vastgoedstylist was de vraag naar vastgoedstyling beperkt. Of eigenlijk was de vraag er niet eens! De meeste makelaars hadden geen idee hoe een goede presentatie er uit moest zien. De makelaardij was zich niet bewust van de toegevoegde waarde die goed gepresenteerde woningen kon hebben op de verkoop en op hun eigen zakelijke succes. Bovendien zat de woningmarkt zat op zijn top en huizen verkochten zichzelf. Het was lastig om een voet tussen de deur te krijgen.

Guerillamarketing

Om de vastgoedmarkt met de neus op de feiten te drukken begon ik voor het eerst te bloggen, of eigenlijk was het pure guerillamarketing: Vrijwel dagelijks zette ik een of meerdere foto’s van Funda online die daar nooit hadden mogen staan. De jas over de stoel, cameratas op tafel, de afwas op het aanrecht, talloze WC potten met deksel én bril wagenwijd open, kerstbomen hartje zomer. Het was de dagelijkse Fundapraktijk. Het blog Foute Huizen werd een doorslaand succes. Bijna iedere landelijke krant schreef er over, ik ben geïnterviewd door meerdere radio-zenders. Tegelijkertijd schreef ik gastblogs voor diverse sites die veel gelezen werden door makelaars. Een aantal van die blogs heb ik onlangs naar boven gehaald, je vindt ze onder andere hier en hier.

Wat mijn omgeving nooit verwacht toen ik startte met mijn guerillamarketing: Ik kreeg klanten, mijn naamsbekendheid binnen de makelaardij werd steeds groter en al snel kreeg ik het te druk om regelmatig te bloggen; mijn bedrijf had al mijn concentratie nodig. Het eerste jaar deed ik 30 woningpresentaties, het tweede jaar waren het er 61. Het derde jaar groeide het naar 109 en de jaren daarna groeide het uit naar gemiddeld 240 per jaar. Mijn online aanwezigheid zorgde voor nog iets: Bekendheid onder collega’s. Vastgoedstylisten vroegen steeds vaker advies over de integratie van vastgoedfotografie binnen de verkoopstyling. Regelmatig werd de vraag gesteld of ik niet een cursus wilde geven.

Profiteren van de crisis

Ook de markt zat mee. Als er beroepsgroepen hebben kunnen profiteren van de crisisjaren is het de vastgoedstylist en vastgoedfotograaf. Omdat huizen niet verkochten begon de makelaardij zich massaal te realiseren dat een huis meer verdient dan een paar snapshots met een point-and-shoot camera (stiekem vermoed ik dat ook Foute Huizen heeft bijgedragen aan dat succes maar dat ik helaas moeilijk hard te maken). Eindelijk ontstond het inzicht dat een woning met een goede presentatie meer aanloop krijgt dan een met een slechte presentatie. En ook dat een makelaarskantoor met goede presentaties méér opdrachtgevers trok dan makelaars die geen enkele aandacht besteedden aan styling of fotografie

De eerste cursus

Medio 2011 heb ik mijn cursus Vastgoedfotografie met Natuurlijk Licht gelanceerd. Met trillende knieën stond ik de eerste groep mijn werkmethodes uit te leggen. Lesgeven was volkomen nieuw voor me, kon ik het wel overbrengen? Was het niet te ingewikkeld om iemand anders, in een stoomcursus van 2 dagen, de kneepjes van interieurfotografie bij te brengen?

Voor sommige vastgoedstylisten ging het inderdaad wat te snel maar met de begeleiding die ik standaard geef na iedere cursus hebben de meeste cursisten vastgoedfotografie heel goed weten te integreren in hun bedrijfsvoering en ook zij zagen de hun opdrachten toenemen. En dat is niet zo gek, niet iedereen heeft namelijk een verkoopstylist nodig maar ieder huis moet wel gefotografeerd worden. En als dat gebeurt door iemand die ook nog eens kaas heeft gegeten van styling dan noem je dat met recht een win-win situatie. Voor de vastgoedstylist maar zeker ook voor opdrachtgevers: De makelaar heeft maar één persoon nodig die de presentatie voor hem of haar verzorgd.

Hoewel iedere cursus die ik heb gegeven een succes was heb ik het lesgeven twee jaar in de ijskast geparkeerd. Ik kon de tijd niet vrijmaken vanwege de grote hoeveelheid aan fotografie opdrachten. Dat begon te knagen, want hoewel ik ook na 2000 woningen nog steeds geniet van mijn fotografiewerk, het delen van al die kennis en ervaring die ik de afgelopen negen jaar heb opgedaan op vakinhoudelijk gebied maar zeker ook als ondernemer bleef trekken.

Boeken

Daarnaast wilde ik al jaren mijn kennis en ervaring bundelen in een boek. Of sterker, ik wilde twee boeken schrijven; een over vastgoedpresentatie voor de consument en een boek over vastgoedfotografie, dat laatste boek als ondersteuning bij mijn cursus. Dit jaar heb ik eindelijk al mijn kladjes verzameld en mijn mindmap uitgewerkt. Ik gebruik al heel lang de gratis tool Mind-maple om mijn gedachten op een rij te krijgen en structuur aan te brengen in mijn ideeën. Dus de outlines voor de boeken lagen dus al klaar. Ik nam dit voorjaar minder opdrachten aan om tijd vrij te maken. Daardoor lukte het dit zomer om te schrijven én zelf het grafische ontwerp te doen. Uiteindelijk zijn het niet twee maar zelfs drie boeken geworden. In het derde boek leer ik je hoe je op een eenvoudige manier vastgoedfilms edit in iMovie.

Cursusupdate en uitbreiding

De cursus Interieurfotografie met Natuurlijk Licht werd herschreven. Dat was enerzijds noodzakelijk omdat Photoshop continu geüpdatet wordt. Toen ik begon was Photoshop CS5 net geïntroduceerd, inmiddels zitten we 4 of 5 updates verder.  Ik besloot bovendien dat ik me, in mijn cursus, niet meer alleen wilde richten op de fotografie. Veel vastgoedstylisten worstelen met hun bedrijfsvoering, met hun marketing en het vinden van opdrachtgevers. Tijdens de cursussen waren er een paar vragen die voortdurend terugkwam: Nicolet, hoe kom jij aan je opdrachtgevers, hoe heb jij het voor elkaar gekregen om een winstgevend bedrijf op te bouwen?

Ik ben geen businessgoeroe, heb geen studie daarvoor gevolgd maar van nature doe ik kennelijk iets goeds. Wat ik goed doe, vond ik heel erg lastig om te omschrijven. Koude acquisitie is nooit mijn sterkste kant geweest. Sterker, ik heb het geprobeerd maar het heeft nooit echt resultaat gehad. Netwerkevenementen? Ik vermijd ze liever want in grote groepen fungeer ik hooguit als wegkwijnend muurbloempje. Wat ik wel heb gedaan? Een product leveren waar men niet omheen kon mét een herkenbare signatuur. Ik ben mezelf continu blijven scholen, niet alleen op het gebied van styling en fotografie maar ook op grafisch gebied, een consistente branding, een goede online aanwezigheid.

Ik reik je de tools aan

Opdrachten kan ik niet regelen maar ik kan wel de tools kan aanreiken. Tools die ik in de loop van de jaren heb gebruikt waardoor ik mezelf niet hoefde te verkopen. Makelaars komen naar mij toe met opdrachten. De eerste tool die ik, vanaf dag één, heb ingezet als vastgoedstylist is fotografie. Nog steeds een heel belangrijk deel van de nieuwe cursus. Daarnaast gebruikte ik steeds vaker fotostyling in plaats van vastgoedstyling. Niet ieder huis heeft een complete make-over nodig maar de puntjes moeten wel op de i gezet worden tijdens de fotoshoot. En tot slot heb ik het over het opzetten van een consistente branding. Ik leg uit dat branding niet alleen je logo en je huisstijl is maar dat het je hele voorkomen is, zowel online als offline.

Ik leer je dus niet de ins en outs van vastgoedstyling zoals je dat bij de meeste opleidingsinstituten leert. Ik sta nog steeds met de voeten in de klei en leer je hoe mijn dagelijkse praktijk in elkaar steekt.

Ben jij klaar om aan de slag te gaan en jezelf als vastgoedstylist, succesvol in de markt te zetten? Iedere twee maanden wordt de cursus gegeven. Als je je inschrijft krijg je natuurlijk mijn boek Maak van je thuis een huis, klaar voor de verkoop en het boek Fotografie voor Vastgoed waarin ik alle facetten van vastgoedfotografie uitleg: Van diafragma en sluitertijd tot het daadwerkelijk fotograferen van een huis en natuurlijk nabewerking in Camera Raw en Photoshop. Maar je krijgt nog veel meer! Kijk voor alle informatie over deze nieuwe cursus op Cursus Vastgoedpresentatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *