Het is heel gemakkelijk om een vastgoedstylist te worden. Je kunt gewoon op een ochtend wakker en beslissen “hé, vandaag is de dag dat ik beginnen met het verkoopklaar maken van huizen!” En voilà! Nu ben je vastgoedstylist!

Veel mensen die het in hun hoofd krijgen  om vastgoedstylist te worden, denken dat het de glamourbaan is die je in tv-programma’s ziet. Dat je met een vrachtwagen komt voorrijden om complete interieurs te vervangen terwijl je verkopers uitlegt dat hun spullen gewoon lelijk zijn. Nou, ik ga je uit de droom helpen. Het beeld dat de televisieprogramma’s schetsen klopt sowieso niet met de werkelijkheid en bovendien kost het veel tijd, doorzettingsvermogen en talent om als vastgoedstylist een succesvol bedrijf neer te zetten.

De twaalf punten die je moet overwegen als je dit vak wilt uitoefenen

1. Makelaars zijn niet direct je beste vrienden.

De meeste zullen je diensten niet meteen inzetten. Veel beginners gaan er vanuit dat een stapel mooie visitekaartjes, een portfolio en een brochure de deuren voor ze opent. Helaas is dit is een veel voorkomende misvatting. Er zijn zo veel vastgoedstylisten dat makelaars zich soms bijna belaagd voelen door alle stylisten die hun benaderen. Makelaarskantoren die zich inzetten voor een goede presentatie zijn vaak al voorzien. Degenen die zelf nog fotograferen zijn er vaak niet aan toe om externe specialisten in te zetten en zeggen nee zonder ook serieus gesprek te overwegen. Het kost tijd, doorzettingsvermogen en het creëren van een goede reputatie om dat te veranderen. Zelfs dan: Afwijzing is een normaal verschijnsel, zelfs voor doorgewinterde professionals. Maar laat ik eerlijk zijn, dat is in iedere beroepsgroep zo.

2. Het kost geld om een bedrijf te starten

Soms zelfs veel geld, vooral als je investeert in het opbouwen van een inventaris. Maar om te beginnen heb je kosten voor trainingen en opleidingen, branding, marketingmaterialen, een website, mobiele telefoon, laptop en camera nodig, een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering… De lijst gaat maar door. Houd er rekening mee dat je spaarrekening leegloopt in het begin terwijl je nog geen inkomsten genereert. Een redelijke buffer om de eerste periode door te komen is gewoon noodzakelijk.

3. Klanten vinden vastgoedstyling gewoon moeilijk.

Ik ken veel vastgoedstylisten die superenthousiast zijn en dolgraag aan de slag willen. Ze raken echter gefrustreerd  omdat potentiële opdrachtgevers het nut van hun dienstverlening gewoon niet begrijpen. Het blijft een feit dat, wanneer de makelaar je diensten niet afneemt, zijn klant het ook niet snel zal doen. Simpelweg omdat zij hem hebben gekozen om zijn expertise en er dus vanuit gaan dat hij de beste keuzes maakt. Ook op het gebied van vastgoedpresentatie.

4. Collega’s houden de deur dicht.

Veel beginners zoeken contact met ervaren professionals op zoek naar advies en begeleiding. Helaas krijgen ze van collega’s vaak nee te horen. Laat je niet te snel ontmoedigen en zoek verder. Succesvolle collega’s zijn vaak wel bereid hun kennis te delen, zij kennen de klappen van de zweep en zijn niet bang voor concurrentie. Sterker, vastgoedstylisten met een goed lopend bedrijf willen meestal graag hun verhaal vertellen. Ik beantwoord ook met liefde de vragen die ik krijg. Onthoud dat voor de toekomst: Het is een cliché maar delen is vermenigvuldigen!

Je kunt je natuurlijk ook aansluiten bij de beroepsvereniging van stylisten. Vanuit de beroepsvereniging maar vooral vanuit  Keurmerkstylist Vastgoed heb ik contact met fijne collega’s die net zo gedreven en enthousiast zijn als ik.

5. Schrijf een solide bedrijfsplan.

Concentreer je daarbij niet alleen op de korte termijn maar denk ook verder vooruit. Waar wil je over twee jaar staan, waar over vijf jaar? Wees zo gedetailleerd en concreet mogelijk. Reken uit wat je tarieven moeten zijn en hoeveel facturabele uren je moet hebben om het hoofd op zijn minst boven water te houden. Begin niet met te lage tarieven, schat je werk op de juiste waarde. Vergeet niet dat de investering in jouw diensten meestal geld bespaard of zelfs oplevert. Het is serieus moeilijk om je tarieven te verhogen tenzij je je dienstverlening uitbreidt of wanneer je gevraagd wordt. Ga niet onder de tarieven van je concurrenten maar zorg er voor dat ze jou kiezen om je service, je dienstverlening en je persoonlijkheid. Een goed bedrijfsplan zorgt er voor dat je geconcentreerd kunt werken aan een regelmatige inkomstenstroom.

6. Als vastgoedstylist moet je een flinke dosis incasseringsvermogen hebben.

Ongeacht wat je doet, sommige huiseigenaren zijn snel op hun teentjes getrapt als je dingen wilt veranderen. Anderen zitten er emotioneel doorheen omdat ze zich uit de naad hebben gewerkt om het huis verkoopklaar te krijgen en dan komt jij vertellen dat het nog beter moet. Blijf voortdurend uitleggen waarom bepaalde zaken moeten veranderen. Niet iedereen doorziet jouw plan in een keer.

7. Houd er altijd rekening mee dat je aan het wroeten bent in iemands privéleven.

Je ziet alles in een huis en bovendien hoor je ook nog eens alles. Van vrolijke verhalen tot schrijnende gevallen. De ene dag kom je bij een blij stel dat wil verhuizen omdat ze een baby krijgen. De volgende dag zijn het de kinderen die hun ouderlijk huis verkopen omdat vader of moeder naar een verzorgshuis moest of is overleden. Tijdens de crisis kwam ik vaker dan me lief was bij mensen die moesten verkopen omdat ze op het randje van faillissement stonden of dat al waren. Al die mensen hebben een luisterend oor nodig. Soms zul je het gevoel krijgen dat je maatschappelijk werkster bent in plaats van vastgoedstylist. Bied een luisterend oor maar laat je niet meeslepen. Laat het los als je de klus hebt afgerond.

8. De weg naar  succes is tijdrovend maar ook succes is tijdrovend.

Het is en blijft moeilijk om als ondernemer de juiste werk-privé balans te houden. Ik trap zelf ook nog steeds in de valkuil om voortdurend met mijn werk bezig te zijn. Zeker als je vanuit huis werkt is het moeilijk grenzen te stellen. Consulten, adviesrapporten schrijven, fotoshoots, nabewerking, plattegronden maken, een inrichting voorbereiden, inkoop, onderhoud van je website, blogposts schrijven, de administratie… De afwisseling is fijn maar als je niet oppast, werk je 10 tot 12 uur per dag, 7 dagen in de week. Lang niet al die uren zijn facturabel. Een goede planning is heel belangrijk. Gebruik projectmanagement tools als Asana en social media planners zoals Hootsuite, Social pilot, Coscheduler of Buffer. Dat kan je enorm veel tijd besparen. Bewaak je sociale leven goed voor je burn-out raakt. Investeer eventueel in business coach. Een goede coach kan je helpen de focus op de juiste zaken te leggen.

9. Je moet online goed zichtbaar zijn.

Opbouwen van naamsbekendheid gaat langzaam maar als je niet online bent  is de kans groot dat je potentiële klanten je niet zullen vinden. Wordt social media expert op jouw vakgebied. Begeef je in de juiste groepen op LinkedIn en Facebook zodat je bekend raakt met je doelgroep en jij bij hun. Waak er echter voor dat je continu je bedrijf pitcht, dat wordt snel ervaren als vervelend. Op social media moet je vooral je kennis delen zodat je doelgroep jou gaat zien als expert. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat bloggen, Twitter en Facebook me echt hebben geholpen mijn naamsbekendheid op te bouwen. Maak een Facebookpagina aan voor je bedrijf. Het is soms omslachtig om twee Facebookkanalen te vullen maar nieuws delen over je kat of je kinderen zal weinig professionals interesseren. Je volgers willen inhoudelijke content zien.

10. Blijf continu op de hoogte van de ontwikkelingen in de vastgoedmarkt.

Een abonnement op een vakblad voor makelaars is geen overbodige luxe maar volg ook vastgoedblogs. Hierdoor voel je je zekerder van je zaak in acquisitiegesprekken.

11. Verzekeren is een must.

In dit werk is het bijna voor de hand liggend dat je ooit dingen stuk zult maken van een ander. Je stoot een vaas om met je statief, je doet een stap achter uit en loopt tegen een lamp aan. Het verschuiven van een kastje zorgt voor krassen in het parket. Je wilt het niet, je probeert het te voorkomen maar het gebeurt gewoon! Zorg voor een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en voor goede contracten met je klanten. Zo kom je niet voor financiële verrassingen te staan.

12. Zorg voor een goed portfolio.

Begin met het maken van eigen werk. Daarmee kun je onderzoeken waar je kracht ligt en of je daadwerkelijk talent hebt. Wees daarover eerlijk tegen jezelf. Je kunt veel technieken leren maar zonder talent red je het niet in dit vak. Een goede vastgoedstylist overziet een ruimte in zeer korte tijd en weet, ook zonder kussentjes te schuiven en accessoires toe te voegen hoe een ruimte beter tot haar recht komt. Zie ieder huis als een potentieel oefenterrein. Gebruik het huis van jezelf, je zus, je ouders en dat van vrienden om je talent in beeld te brengen. Als je talent hebt maar niet beschikt niet over een portfolio dan zal niemand zien wat je kunt als vastgoedstylist. Kom echter nooit in de verleiding om andermans werk te laten zien of op je website te zetten. Je zult vroeg of laat door de mand vallen en je geloofwaardigheid verliezen.

Vastgoedstylist als een carrière is echt fantastisch – vooral als het je passie is! Neem de tijd om goed voorbereid je bedrijf te lanceren dus schrijf dat businessplan, onderzoek de markt en blijf investeren in jezelf doormiddel van opleidingen en trainingen. Zoek je niche binnen deze markt. Mijn niche is fotopresentatie ondersteund door styling. Andere collega’s richten zich uitsluitend op inrichting van leegstaand onroerend goed. Weer andere geven consulten en werken samen met een fotograaf.

Het is echt mogelijk om met dit vak een goed inkomen te verdienen. Wil je rijk worden dan wordt het al een stuk lastiger. Heb je vragen, ben je niet ontmoedigd na dit verhaal maar maakt het je juist strijdbaar? Zet dan je schouders er onder en wordt specialist in vastgoedpresentatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *