In de NY Times stond onlangs een uitgebreid artikel dat goed weergeeft hoe vastgoedpresentatie zich in de 21ste eeuw heeft ontwikkeld. En dat gaat best ver, voor collega’s een must read. Voor de overige lezers zeker een boeiend artikel als je van plan bent je huis binnenkort verkopen.

Doorgeslagen vastgoedstyling

Amerikanen zijn over het algemeen behoorlijk conservatief maar binnen het vakgebied waarin ik werkzaam ben, lopen ze jaren voor. Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat het vastgoedstyling daar is ontstaan. 

Ik ben enthousiast over de ontwikkelingen in de VS al zal er een tijd overheen gaan voor Europa zo ver is. Maar ik las in ieder geval één ding dat direct toepasbaar is. Of beter, wat mijn collega’s niet meer toe moeten passen:

“When I see a tray on a bed, with a coffee cup, I think, ‘Oh, come on,’ ” said Anne Kenney, the president of the New York staging company Anne Kenney Associates. “Does anybody really live that way? Today’s buyer is more sophisticated, so they don’t want to see phony.”

Maak geen scènes

Kortom: Hou het realistisch, zet geen dingen in scene die er normaal gesproken niet zouden staan, ook niet op de foto’s.

Detail-, en sfeerbeelden kunnen wel degelijk iets toevoegen aan de fotopresentatie. Je trekt meer kijkers als het huis een goede sfeer heeft en dat mag ook op de foto’s zichtbaar zijn. Maar overdrijf het niet. Zorg te allen tijde dat de fotografie dusdanig dat de potentiële koper begrijpt hoe de woning in elkaar steekt. Want uiteindelijk is de woning die te koop staat en niet het meubilair.

Tot slot: Overleg met de verkopers dat het huis bij een bezichtiging er zo veel mogelijk hetzelfde uit ziet als op Funda zodat kijkers de ruimtes direct herkennen als ze over de drempel stappen. Als vastgoedstylist enkel voor de fotografie, accessoires toevoegen om sfeer te creëren zorgt voor teleurgestelde reacties als de kijker vervolgens een sfeerloze woning binnenstapt. Een realistische vastgoedstyling is dus gewoon een must!

Lees het volledige artikel uit de New York times hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *