Van vrijwel iedere cursist die ik in de afgelopen 5-6 jaar les heb gegeven hoorde hetzelfde: Ondernemerschap is een van de zaken is die te weinig besproken wordt in de opleidingen. Tijdens de cursus Interieurfotografie met natuurlijk licht die ik tot halverwege dit jaar aanbood, kreeg ik voortdurend vragen over het opzetten en ontwikkelen van je bedrijf. Voor mij de reden om 10 jaar kennis en ervaring op een breder vlak uit te dragen. Naast ondernemerschap is branding een vast onderdeel geworden van de cursus die sinds september, heel simpel, Cursus Vastgoedpresentatie heet.

Een onderdeel dat ik de afgelopen twee cursussen al uitgebreid heb behandeld is Branding. Ik maak, per cursist, een analyse van de website en alle andere uitingen die ik vind online. Bij de meesten valt heel veel te verbeteren. Het neerzetten van een sterk merk is namelijk niet alleen het (laten) ontwerpen van je logo en website. Het omvat alles wat je naar buiten brengt met betrekking tot je bedrijf. Een goede branding is een combinatie van professionaliteit, je dienstenpakket en je persoonlijkheid en is gericht op jouw doelgroep: Jouw ideale klant.     

Ik hoor je al denken: Uhm, Nicolet, je bent houd je bezig met vastgoedpresentatie. Je weet veel over interieurfotografie, hoezo kun jij mij hier wat over leren? Nou, heel veel mensen weten het niet maar ik verzorg niet alleen de vormgeving en branding van mijn eigen logo, websites en boeken. Ik doe dat ook voor anderen. Het is niet mijn core business maar via mond tot mond reclame en mijn netwerk krijg ik regelmatig opdrachten.

Mijn eerste boekontwerp was bijvoorbeeld niet Maak van je Thuis een huis, klaar voor de verkoop. Het was een boek voor Brandweer Amsterdam-Amstelland dat is verspreid, in een oplage van 700 stuks, over alle veiligheidregio's in Nederland. Maar het liefst doe ik branding en re-branding opdrachten voor ondernemers zoals jij en ik.

Voor ik aan de slag ga met het schetsen van een logo doorlopen mijn klanten een flinke vragenlijst. Dat is noodzakelijk om de juiste keuzes te maken tijdens het ontwerpproces. Om een sterk merk neer te zetten moet je, als ondernemer, starten met het analyseren van je doelgroep, je visie en missie te formuleren en ga zo maar door. Er zijn heel wat stappen nodig om een goede branding te ontwikkelen. Ik leg ze uit:

Je waarom

Als éénpitter moet je voortdurend bezig zijn met opbouwen van de naamsbekendheid van je bedrijf. Door je voortdurend bewust te zijn van je merk en deze op de juiste manier in te zetten, bereik je jouw publiek en vind je publiek jou. Als ze niet weten dat je bestaat, niet weten dat jij een antwoord biedt om hun vraag zullen je geen klanten krijgen! 

Weet dus op welke vragen jij het antwoord, de oplossing hebt. Maar nog belangrijker: Waarom? Waarom moeten ze kiezen voor jou? Waarom ben jij je bedrijf gestart? Waarom bied jij vastgoedpresentatie aan? Wat is je visie en wat is je missie? Misschien ken je de Ted-talk van Simon Sinek over Why, zo niet, het is een must-see die duidelijk maakt waarom dit soort vragen zo belangrijk is:

Persoonlijkheid

Er zijn talloze vastgoedstylisten die allemaal vergelijkbare diensten leveren. Een van de belangrijkste dingen die jou onderscheidt van hen, misschien wel het belangrijkste, is jouw persoonlijkheid. Onderschat jezelf dus nu als onderdeel van je branding. De verbinding die je maakt met je potentiële klant zal uiteindelijk de doorslag geven om voor jouw bedrijf te kiezen. Natuurlijk is prijs een factor maar uiteindelijk een klik zijn, een vertrouwensband. Mensen willen gewoon kopen van mensen.

Je ideale klant

Als je heb uitgekristalliseerd wie jouw ideale klant is dan weet je hoe je hem of haar het beste kunt benaderen. Wees specifiek in het omschrijven van je ideale klant. Is het een man of vrouw? Welke leeftijd, welke hobby’s, is het een klassieke persoonlijkheid of juist een vrijgevochten type?

Toon

Om jouw ideale klant te bereiken moet je hem of haar op de juiste manier aanspreken. Heel veel ondernemers hebben de neiging om hun klanten formeel te benaderen. Dat is niet zo gek want dat was onderdeel van onze opvoeding en dat leerden we op school. Maar luister eens naar jezelf. Als jij een website bezoekt hoe wil je dan aangesproken worden? Wat raakt jou? Is dat een afstandelijke, formele toon of een meer menselijke benadering?

Website

Jouw aanwezigheid online is bepalend voor de eerste indruk, als vastgoedstylist weet je als geen ander dat de eerste indruk telt. Mond tot mond reclame is de beste manier om klanten te krijgen maar ook de potentiële klant die jouw naam doorkrijgt van een vriend of collega zal eerst online kennis maken met je bedrijf. Een professionele uitstraling van je website is dus een must. 

Social media

Vergeet alle social media niet waarop je aanwezig bent. Hoe vaak word je getagd  online? Iedereen die jouw profiel bekijkt is op de een of andere wijze geïnteresseerd in jouw persoon en wat je te bieden hebt. Laat dus zien waar je voor staat: Samenhang tussen al die verschillende platformen, je website en je huisstijl is essentieel. Het zorgt voor vertrouwen, herkenning en laat zien dat je een professional bent.

Visuele uitingen

De visuele onderdelen van je branding zijn dus meer dan alleen je logo, je website en je visitekaartje. Je merk, je visie, moet overal in terugkomen. In je blogposts, instagram foto’s, in de headers op je social mediaprofielen. Alle visuele communicatie rondom jouw onderneming, zowel online als offline, moeten jou, je kennis en vaardigheden reflecteren op een manier die jouw ideale klant aanspreekt. 

Spreek je doelgroep aan

Natuurlijk is het belangrijk wat jij mooi vindt maar spreekt het je doelgroep aan? Is roze bijvoorbeeld wel de juiste kleur als je je richt om mannelijke makelaars? Eigenlijk kun je pas beginnen met het creëren van je merk als je weet wat je visie en je missie zijn en wie je ideale klant is. Maar ook als je al een logo en huisstijl hebt is het belangrijk voor je succes om antwoord te hebben op die vragen. 

Besteed je het maken van je huisstijl uit aan een grafisch ontwerper zet dan het stoplicht op rood als hij of zij niet vraagt naar je visie, missie en ideale klant want als je ontwerper geen antwoorden heeft op die vragen dan weet hij of zij simpelweg niet wat jij wilt en moet uitstralen om een succesvol bedrijf neer te zetten!

Bepaal je stijl

Om je stijl te bepalen kun je beginnen met het maken van een moodboard, gebruik een geheim Pinterestbord als startpunt. Houd bij ieder item, of dat nou een lettertype, een kleur of een foto is, ook je ideale klant in gedachten. Je zult zien dat er samenhang ontstaat tussen je pins: Je ontdekt je eigen stijl. Wees niet bang om dingen te verwijderen die niet in het geheel passen. Ben je tevreden over de stijl die je hebt neergezet dan kun je de beelden verzamelen in een moodboard dat je maakt in Photoshop maar noodzakelijk is dat niet. Je hebt nu een basis om op verder te bouwen. De volgende stap is het ontwerpen van je logo of het integreren van jouw stijl in je bestaande huisstijl.

Consistente branding

Voor een consistente branding is het verstandig om een brandboard te maken waarin je al je logo en submerken verzamelt, kleuren laat zien, maximaal 2 of 3 fonts die je wilt gebruiken en eventueel patronen. Daarnaast kun je een kleurenpallet maken waarop je de namen en codes van je kleuren aangeeft: PMS en CMYK voor drukwerk, RGB en Hex-codes voor je website. Zodra je een iets op je website zet of een visual maakt, pak je je brandboard en kleurenpallet. Dwing jezelf om er continue op terug te vallen. Hieronder zie je twee brandboards die ik de afgelopen maanden heb gemaakt voor mijzelf en opdrachtgevers:

branding, vastgoedstylist, cursus, vastgoedpresentatie

Gebruik templates

Besteed tijd aan het maken van templates in je huisstijl voor blogpost, banners in je sidebar en uitingen op social media. Vergeet je offline uitstraling niet: Maak branded checklists en formulieren die je meeneemt naar je klant als je een intake gesprek hebt. 

Meer weten?

Je branding is veelomvattend, zoals ik in de inleiding al zei: Er zijn heel wat stappen nodig om een goed merk te ontwikkelen. Wil jij een sterk merk neerzetten dan kan ik je het boek How to Style your Brand van Fiona Humberstone echt aanraden. Op een manier die creatieve mensen aanspreekt neemt ze je mee door het hele branding proces. Je kunt hem bestellen via Bol.com of, als je iets meer geduld hebt op the Book Depository (Scheelt je dik 3 euro) Het boek is helaas niet verschenen in het Nederlands. 

Binnenkort komt de cursus van Manon Toma online waarin ze je begeleidt door je brandingproces. Ze heeft een superleuke Facebook groep waarin ze regelmatig tips geeft en waar je vragen kunt stellen en Manon en collega-ondernemers. Je kunt je hiervoor aanmelden via haar website.

En natuurlijk, zoals ik hierboven al zei: Branding is onderdeel van mijn Cursus Vastgoedgoedpresentatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *