De cursus interieurfotografie met natuurlijk licht heb ik herschreven naar de Cursus Vastgoedpresentatie. Tijdens deze cursus richt ik me niet alleen op de fotografie maar ook op branding en ondernemen: Het internet verandert voortdurend dus is het trainingsmateriaal gericht op wat nu belangrijk. Natuurlijk leer je ook op welke manier je jouw bedrijf het beste online kunt profileren. Een punt waar weinig Vastgoedstylisten zich optimaal mee bezighouden is bloggen.

Bloggen is het schrijven van jouw gedachten en jouw ideeën, inzicht geven op de manier waarop jij werkt, in jouw eigen stijl. Het is essentieel om dit met een duidelijk plan te doen. Je kunt je afvragen waarom je als vastgoedstylist moet bloggen. Ik geef je 5 goede redenen waarom het is van essentieel belang in ons vakgebied:

Waarom bloggen essentieel is

  1. Door te bloggen over vakinhoudelijk zaken zorg je dat jij en jouw bedrijf geloofwaardig worden en dat is in onze sector is van cruciaal belang.
  2. Je creëert een “buzz” rond jouw bedrijf en vastgoedpresentatie in het algemeen.
  3. Het is goed voor je zoekmachine optimalisatie en dus de vindbaarheid van je website – Wie wil dat niet?
  4. Je kunt je maillijst ermee laten groeien en daarmee je pijplijn vullen met potentiële klanten.
  5. Het groot deel van de omzet genereer je door mensen eraan te herinneren dat je er bent.

Ik hoor je denken: Er zijn zoveel vastgoedstylisten die interessante content schrijven die nooit wordt gelezen… Het is inderdaad een complete verspilling van tijd om te bloggen zonder dat met een goed doordacht plan te doen. Dus hier komt het:

Mijn 7 stappen naar succesvol bloggen voor vastgoedstylisten

1. Wie precies je doelgroep?

Als een professional heb je veel verschillende doelmarkten waar je voor kunt schrijven. Veel stylisten lijken echter te schrijven voor collega’s. Ervaring en kennis delen is een groot goed maar als je jouw blog wilt gebruiken om je bedrijf te profileren moet je je richten op je doelgroep. In de cursus praten we over jouw doelgroep, waar je ze kunt vinden. Op welke websites en sociale platforms kun je ze bereiken. Wat zou jouw doelgroep willen leren en ook: Wat zullen ze delen zodat jouw bereik steeds groter wordt. Als je weet wie tot je doelgroep behoren kun je je gemakkelijker richten op je key words.

2. Wat zijn je key words?

Een van de mooie dingen van vastgoedpresentatie ten opzichte van de ontwerp-industrie zijn de weinige echte zoekwoorden die er zijn en dat is een goede zaak want daarmee is het gemakkelijker om die termen toe te passen

Voor ons vakgebied zijn de belangrijkste woorden waarop gezocht wordt vastgoedstyling, vastgoedstylist, vastgoedpresentatie, verkoopstyling en verkoopstylist (de laatste zijn termen die ik zelf liever niet gebruik maar daarover in een volgende blogpost). Maar om de top van Google te bereiken met deze zoekwoorden kan lastig zijn, dus moet je out of the box denken. Maak een lijst van je belangrijkste diensten en bedenk hoe iemand die diensten zou formuleren in een zoekopdracht. Daaruit volgt een lijst met specifieke termen en je hebt een uitgangspunt voor je blogposts.bloggen voor vastgoedstylisten
Een cool hulpmiddel om ideeën op te doen voor je blogpost is www.answerthepublic.com. Helaas niet beschikbaar in het Nederlands maar als je het woord home staging in tikt krijg je een hele lijst met mogelijke titels voor blogposts. De vragen die je krijgt zijn namelijk gegenereerd uit zoekopdrachten die mensen hebben intikt in Google.

3. Hoe trek je de aandacht van je doelgroep?

Niemand wil platte tekst lezen. In een tijdperk van waarin de meeste mensen een korte aandachtsspanne hebben, is het cruciaal dat je artikel visuele aantrekkelijk en leesbaar is! Met de volgende dingen kun je de aandacht trekken én houden

  • Een goede kop is heel belangrijk – Er zijn online veel tools te vinden die je kunnen helpen met het samenstellen van een goede top. Kennis van de Engelse taal is overigens wel prettig want de meeste tools zijn gericht op de Angelsaksische markt. Maar het geeft je zeker goede ideeën en een vertaalslag is, eventueel met behulp van translate.google.com zo gemaakt. Vergeet ook zeker niet tussenkoppen te gebruiken. Niet alleen word je tekst daarmee overzichtelijker, Google scant de H1, H2, H3 etc. tags. Maak er dus gebruik van en verwerk je keywords er in je koppen en tussenkoppen.
  • Sterk beeldmateriaal – Als vastgoedstylist maak je deel uit van de beeldende industrie. Een foto zegt meer dan 1000 woorden dus maak er gebruik van. Heb je een redelijke kennis van de Adobe programma’s Photoshop CC of Illustrator dan kun je die programma’s inzetten om beeldmateriaal te maken dat past bij je merk. Anders zou ik beslist kijken naar canva.com. Canva is een gratis online tool waarmee je beeldmateriaal kunt maken. In de betaalde versie Canva at Work kun je je eigen lettertypes toevoegen en templates maken die je keer op keer kunt inzetten.  Zo wordt iedere blogpost die je deelt op social media direct herkenbaar is als een van jou.
  • Leesbaarheid – Heb je een WordPress site installeer dan zeker de plugin Yoast SEO. Niet alleen is dat een fantastische tool die je helpt met het goed vindbaar maken van je artikelen. Er zit ook een hulpmiddel in die de je teksten scant op leesbaarheid.
  • Grammatica – Het mag voor zich spreken dat je teksten grammaticaal kloppen. Vergeet nooit een spellingcheck te doen en lees je teksten een paar keer goed door voor je op de publicatieknop drukt.

4. Wanneer moet je posten?

Het gaat niet zo zeer over het moment van de dag (hoewel ik zelf het liefst de middag aan houdt), maar hoe vaak? Bloggen kost tijd, dus om te beginnen bijvoorbeeld iedere woensdag. Plan vooruit en ontwikkel een blogkalender op basis van de ideeën die je hebt gebrainstormd in stap 1-3.

Post regelmatig, er is niets erger dan een websites waarvan de laatste blog is geplaatst in 2012. Om te voorkomen dat de lezer oude maar waardevolle informatie overslaat, kun je de datumnotatie op je blog uitzetten. Daarmee geef je in ieder geval niet de indruk dat je al een tijd niets hebt geplaatst!

5. Waar deel je jouw blogs?

De sleutel tot succesvol bloggen is de mogelijkheid om niet alleen goed te schrijven maar om er voor te zorgen dat je teksten de doelgroep bereiken. Uiteraard is het logisch om je content te delen op Facebook, Pinterest, Instagram en je Twitterprofiel. Je kunt ook je teksten plaatsen in LinkedIn-groepen waar bijvoorbeeld makelaars bij zijn aangesloten. Vergeet zeker ook niet een Google+ account aan te maken. Weliswaar wordt dat platform weinig gebruikt in Nederland maar het is belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie.

6. Gebruik een social media planner

Er zijn verschillende social media planners die je kunt inzetten om jouw blog eenvoudig te delen. Hootsuite, Social Pilot en Buffer zijn planners waarmee je in eerste instantie prima uit de voeten kunt. Je kunt in een later stadium altijd overschakelen op een abonnement met meer mogelijkheden. Ik gebruik CoSchedule dat geïntegreerd is in mijn WordPress website. (Lees hier mijn review.)
Maak een werkblad in Excel of Apples’ Numbers op welke profielen je je bericht hebt geplaatst en wanneer. Op Twitter kun je blogpost meerdere malen en op verschillende tijdstippen publiceren. Twitter is vluchtig en zo genereer je een zo groot mogelijk bereik.

7. Traditionele media

Vergeet in alle online geweld ook de traditionele media niet. Redacteuren van de lokale krant en huis-aan-huis bladen zijn altijd opzoek naar interessant materiaal om hun pagina’s te vullen. Neem contact op met de redacties en vraag of je zo nu en dan een interessant artikel mag aanleveren met beeldmateriaal.

Deze 7 stappen om succesvol te bloggen werkt voor iedere bedrijfstak, dus ook als je makelaar bent, kunt je deze formule volgen.

De vastgoedpresentatiemarkt groeit en het helpt ons allemaal als blogposts van jou en je collega’s er professioneel uitzien. Dat goede content online gedeeld worden en zelfs de pers bereikt. Daarmee verbinden we ons vakgebied op een geloofwaardige manier met makelaars, verkopers en huiseigenaren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *