Het is januari, hoewel er uitzonderlijk drukke januarimaanden zijn geweest in de afgelopen 10 jaar dat ik mijn bedrijf heb, is deze maand weer lekker rustig na alle hectiek van het afgelopen jaar. Zo’n rustige periode gebruik ik altijd om mijn zaakjes weer op orde te krijgen, een cursus te volgen of een goed boek te lezen én de ideeën die ik op doe uit te werken. 

Een aantal van die ideeën heb ik hieronder verzameld voor jou:

Leren

Volg een online cursus

Ik ben cursus-verslaafd, ik geef het toe. Hoewel er heel veel informatie gratis verkrijgbaar is op internet koop ik toch regelmatig een nieuwe cursus om me in een bepaald onderwerp te verdiepen. Op websites als CreativeLive*, Udemy* en SkillShare* staan talloze cursussen tegen een heel redelijke prijs en soms zelfs gratis. Zeker Skillshare is interessant, je kunt een abonnement nemen voor een maand of een jaar en dan kun je alle cursussen volgen die ze aanbieden. Wanneer je de app van CreativeLive download op je iPad of telefoon kun je iedere dag een cursus gratis volgen.

Offline cursus

Volg de Cursus Vastgoedpresentatie! Op 3 en 17 februari heb ik nog twee plekken. Ik leer je niet alleen alles over vastgoedfotografie maar ook over bedrijfsvoering, social media en branding. Wist je dat ik ook regelmatig één-op-één cursussen geef? De basis blijft de Cursus Vastgoedpresentatie maar de informatie is echt toegespitst op jouw situatie. Kijk voor meer info op www.cursusvastgoedpresentatie.nl.

Lees een boek

Koop een goed boek over branding, marketing of social media of een boek over ons vakgebied. Maak tijdens het lezen notities van alle dingen die je kunt implementeren in jouw bedrijf en plan die werkzaamheden direct in! Inspiratie nodig? Onderstaande boeken kan ik je absoluut aanraden!

Recenties

Formulier

Maak een formulier op je website die je aan klanten kunt mailen om het ze gemakkelijk te maken om een review te schrijven over je werk. Een goede plugin op je website is daarvoor wel heel erg prettig. Tot voor kort gebruikte ik hiervoor  Formidable* maar omdat ik een formulier nodig had voor de verkoop van mijn boeken en dus gekoppeld kon worden aan iDeal en PayPal ben ik overgestapt op Gravity Forms. Beide plugins werken op dezelfde manier; met drag en drop. Geen ingewikkelde codes dus. Wil je zien hoe zo’n formulier integreert in je website? Kijk eens op deze pagina. (Formidable heeft overigens ook een gratis basisversie!)

Zoek reviews op Funda en Wie is de Beste Makelaar

Iedere makelaar heeft Funda of op Wie is de Beste Makelaar recensies staan. Zoek de makelaars op voor wie je regelmatig werkt. Maak screenshots zodra je een review hebt gevonden waar specifiek iets in staat over het werk dat jij hebt gedaan.

Email

Opruimen!

Ruim je inbox op en schrijf je uit van alle nieuwsbrieven die je toch niet leest. Als ik me inschrijf voor een nieuwsbrief doe ik dat altijd met een google account zodat mogelijk spam niet tussen mijn zakelijke emails terecht komen. Om er voor te zorgen dat ik niet bij iedere binnenkomende email wordt afgeleid gebruikt ik unroll.me. Dat programma zorgt ervoor dat ik alle nieuwsbrieven slechts een keer per dag in mijn inbox krijg.

Email-templates

Maak email templates voor standaard vragen. Iedere keer wanneer een potentiële klant mij benaderd voor een woningpresentatie heb ik een standaard antwoord klaar liggen waarin ik mijn werkwijze uitleg en waar al mijn prijzen in vermeld staan. Hetzelfde heb ik gedaan voor mijn cursisten, een welkomsmail, een tweede mail met daarin de route beschrijving, een standaard mail met daarin de documenten die ze na iedere cursusdag krijgen en een standaard mail waarin in vraag om een recensie. Zoek je mail door naar vragen die je regelmatig krijgt. Ik gebruik Workflowy om de standaard emails in te bewaren (en mijn plannen in te zetten, mijn blog ideeen in te bewaren en nog veel meer) en het mooie: 't is gratis!

Stel regels in

Zo gaan al mijn emails waar het woord factuur of rekening in voorkomen direct naar de map Betalen, als ik de betalingen heb verricht en de factuur heb opgeslagen op mijn computer verplaats ik de betreffende mail naar de map facturen. 

Alle mailtjes die ik binnenkrijg van de scholen van mijn kinderen gaan automatisch naar de map privé. Je kunt zoveel regels instellen als je zelf wilt.

Bloggen

Begin met bloggen! 

Het waarom heb ik al uitgelegd in deze post. Maar hoe pak je dat nou aan? Regina van ByRegina heeft gratis cursussen die je een heel eind op weg helpen om te starten met je blog: Free Blog School en Blog Like a Mag. Ik heb bijna alle boeken en cursussen van Regina gevolgd en ik ben een hardcore fan! 

Contentkalender

Maak een content kalender voor de blogposts die je het komende jaar wilt schrijven en hou je daar aan. Je hoeft echt niet iedere week een ellenlang verhaal te schrijven. Maar regelmatig schrijven houd je scherp, het vergroot je geloofwaardigheid én het is goed voor je vindbaarheid in de zoekmachines. Ik gebruik de WordPress plugin CoSchedule* om mijn blogs te plannen én om ze te delen op de verschillende social media platforms. Waarom ik CoSchedule gebruik lees je hier.

Website

Werk je website bij

Lees alle teksten aandachtig door en maak ze up-to-date. Zet nieuwe foto's in je portfolio. Installeer Yoast SEO als je een WordPress website hebt. Daarmee kun je iedere pagina en ieder bericht optimaliseren voor de zoekmachines.

Gravatar

Stel je Gravatar in zodat, bij iedere reactie die je schrijft op een blogpost van een ander, jouw foto in beeld komt. Gebruik hiervoor dezelfde foto als je ook gebruikt voor je social media accounts. Dat zorgt voor directe herkenbaarheid en het is in een paar seconden gepiept op deze website.

Workflow

Schrijf je workflow uit, vanaf het moment dat je een opdracht aanvraag hebt tot en met de afronding. Benoem iedere stap die jij of je klant moet zetten zodat je iedere keer dezelfde werkwijze kunt hanteren en zeker weet dat je geen stappen over het hoofd ziet. Gebruik projectmanagement tools als Asana of Trello om alle taken die je tijdens een opdracht moet uitvoeren in te zetten. Maak 1 project aan waar alles in staan die je kunt gebruiken als template voor komende projecten. Of als je het graag simpel houd dan kun je ook prima aan de slag in Workflowy. Alle 3 programma's zijn gratis en echt top!

Social Media

Instagram

Post je regelmatig een foto op Instagram of wil je Instagram meer gaan gebruiken maar vind je het, net als ik zo’n gedoe om steeds weer alles in te tikken op je mobiel? Er zijn verschillende programma’s waarmee je op je computer, je afbeeldingen klaar kunt zetten. Op je mobiel krijg je vervolgens een reminder op een tijdstip die jezelf hebt uitgekozen. Met een paar handelingen staat je foto, inclusief de tekst op Instagram.Vanuit mijn blog en social media editor CoSchedule* kan dit heel gemakkelijk maar je kunt ook een gratis programma gebruiken als Later of Buffer.

Maak een lijst met hashtags

Om niet iedere keer hashtags te verzinnen voor Instagram en twitter, kun je een een bestandje op je computer maken waarin je alle standaard hashtags die je gebruikt, verzameld. Ik gebruik hiervoor Workflowy zodat ik er gemakkelijk bij kan op mijn computer en op mijn iPad en iPhone. Vervolgens is het alleen een kwestie van kopiëren en plakken. 

Coverfoto’s 

Maak nieuwe cover foto’s voor Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ in dezelfde sfeer als je website zodat jouw merk overal herkenbaar is. Je kunt ze maken in Adobe Photoshop* of je kunt een tool als Canva of PicMonkey hiervoor gebruiken. Vul je gegevens hieronder in en ik mail je een Cheatsheet met daarin de afmetingen van de headers en de andere afbeeldingen van al je Social Media Kanalen!

En? Heb je wat tips gevonden waar jij mee aan de slag gaat de komende tijd?

 

* De links met een sterretje zijn affiliate links, ik krijg een kleine vergoeding als je via mij een boek, cursus of software aanschaft. Overigens deel ik alleen waar ik zelf mee werk, mee heb gewerkt, boeken die ik heb gelezen én cursussen die ik heb gevolgd. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *