Als je serieus begint met vastgoedfotografie en je staat voor de aanschaf van je eerste camera dan heb je nog al wat technische terminologie om door heen te worstelen. Isowaarde, diafragma, megapixels, cropfactor, full frame het houdt maar niet op. Het kan behoorlijk overweldigend zijn. Er zijn op de Nederlandse markt minstens 4 merken verkrijgbaar waar je een keuze uit moet maken en dan hebben we het alleen over de body. Qua lenzen zijn er nog meer aanbieders. Maar wat is de belangrijkste factor waar je je keuze op moet baseren en wat zijn de overige 4?

1. Bekendheid!

Bekendheid? Laat het me uitleggen, ik zat in 2007 in deze exact dezelfde positie als jou. Hoewel ik al sinds de kunstacademie fotografeer en later de basisopleiding fotografie aan de Fotovakschool heb gevolgd, tond ook ik ooit voor de keuze voor een goede spiegelreflexcamera. Mijn voordeel was natuurlijk dat fotografie niet onbekend was voor mij. Maar het verschil tussen mijn  eerste analoge spiegelreflex, een tweede hands Minolta uit de jaren 70 en een digitale spiegelreflex was enorm.

Zoek een mentor

Terwijl ik aan de vooravond van mijn carrière als vastgoedstylist stond, begon mijn man aan de vakopleiding op de Fotovakschool. Hij kocht al in 2002 zijn eerste digitale spiegelreflexcamera. Omdat in die tijd nog maar weinig, enigszins betaalbare, camera’s op de markt waren en Canon een goede naam had koos hij voor dat merk, de EOS 300D. Canon was dus geen onbekende én ik had iemand bij de hand die mij kon uitleggen hoe de camera werkte. Waar alle knoppen voor dienden, die kon helpen met de juiste instellingen van diafragma, sluitertijd en isowaarde. Kortom, een privé mentor. Ik heb enorm meegelift op zijn kennis, Bovendien heb ik mijn eerste huizen kunnen fotograferen met zijn camera.

Bewuste overweging

Hoewel ik een bewuste overweging heb gemaakt tussen Nikon en Canon (Sony verkocht toen nog geen spiegelreflexcamera’s) heb ik gekozen voor Canon. Vanwege de bekendheid met het merk én het feit dat mijn man, mijn mentor, er een had. Mijn advies aan jou: Zoek iemand die jou kan en wil helpen met je eerste kennismaking met een digitale spiegelreflexcamera. Als je hetzelfde merk hebt als je mentor zal het een stuk gemakkelijker zijn om te begrijpen waar hij of zij het over heeft. Bovendien zijn er zoveel technische zaken die je moet leren dat het een stuk eenvoudiger is als je eenzelfde soort camera hebt. Ook voor je mentor is het eenvoudiger om je vragen te beantwoorden als je een camera van dezelfde fabrikant hebt.

2. Crop versus full-frame

Bij de aanschaf van een spiegelreflexcamera heb je keuze uit een body met een cropfactor sensor en een fullframe sensor. Ik kan enorm uitweiden over de technische verschillen tussen die twee maar het komt eigenlijk hier op neer: Een cropfactor sensor is kleiner dan een full-frame sensor. Dat betekent dat een cropfactor sensor minder lichtopbrengst en minder gegevens verzamelt als je de ontspanknop indrukt. Hoe meer lichtopbrengst en hoe meer informatie er opgeslagen wordt, hoe beter de kwaliteit van de foto’s. De grootte van de sensor is belangrijker dan de hoeveelheid megapixels.

Andere verschillen 

Er zit een groot prijsverschil tussen de twee verschillende sensoren. Cropfactor sensoren zitten meestal in body’s die zijn samengesteld uit goedkopere onderdelen en een kunststof omhelzing. Een full-frame sensor zit in een body heeft die beter bestand is tegen weersinvloeden en stof. Bovendien is de body gemaakt van een duurzame magnesiumlegering. De lenzen voor een full-frame camera zijn duurder dan lenzen voor een camera met een cropfactor. De kwaliteit van die duurdere lenzen is, uitzonderingen daargelaten, ook beter. Belangrijk om te weten is dat je de goedkopere lenzen voor een cropsensor camera niet kunt gebruiken op een full-frame camera. Andersom is dat wel mogelijk.

Als je het kunt veroorloven, koop dan een full-frame camera. Bij aanschaf van je eerste camera kan de prijs echter een goede reden zijn om voor een cropfactor camera te kiezen. Cropsensor body’s en lenzen zijn, eerlijk is eerlijk, prima geschikt voor het produceren van goede vastgoedfoto’s. Op het moment dat je een redelijke omzet draait kun je altijd nog overstappen naar het duurdere systeem.

3. Canon versus Nikon

Je kunt niet echt een slechte keuze kunt te maken als het gaat om het merk camera. Zolang je je diafragma, isowaarde en sluitertijd maar handmatig kunt instellen kun je het prima met de body’s van alle fabrikanten doen. Ik denk echter dat het verstandig is om te kiezen voor  Nikon of Canon. Er is meer hulp te vinden online en er zijn meer lenzen beschikbaar voor deze twee merken dan er voor andere fabrikanten.

Ik heb al aangegeven dat de belangrijkste factor is om te volgen in de voetsporen van een mentor die ruime ervaring heeft met een van deze twee fabrikanten. Niet alleen qua kennis, je zult ook de mogelijkheid hebben om lenzen van hem uit te testen.

Prijzen verschillen tussen Canon en Nikon

Afgezien van je mentor zijn er andere factoren die je moet meenemen als je een besluit neemt voor een bepaald merk. Wat voor ons vakgebied goed om te weten is: Canon lenzen zijn beduidend goedkoper dan Nikon lenzen.

Voor een cropfactor camera biedt Canon de 10-18mm lens aan voor nog geen € 250. Een lens met een veel betere kwaliteit dan je zou verwachten voor dat geld. De groothoeklens van Nikon, de 10-24mm heeft weliswaar een groter bereik maar is met € 920 bijna 4 keer zo duur (interieurs fotografeer je het beste op 13-14mm). Hetzelfde geldt voor de full-frame lenzen: Canon start met de 17-40mm met een prijs van € 730 terwijl de Nikon 16-35 € 1270 kost. Canon heeft bovendien meer keuze in lenzen die geschikt zijn voor ons vak.

4. Je gevoel

Een laatste overweging is puur een gevoelsmatige: hoe ligt de camera in de hand? Kun je goed bij de knoppen, is de camera gemakkelijk te bedienen? Bij de duurdere modellen van zowel Canon als Nikon is zijn diafragma en sluitertijd aan te passen met een ring zodat je geen knopjes in hoeft te drukken en in het menu je instellingen moet wijzigen. Daardoor werken deze camera’s vaak intuïtiever dan de instapmodellen.

Kwalitatief gezien ontlopen beide merken elkaar niet. Beide zijn gewoon goed.

Meer lezen over Canon versus Nikon?

http://www.kenrockwell.com/tech/nikon-vs-canon.htm

5. Sla de instapmodellen over als je professioneel aan de slag wilt

Ik wil je geen duurdere camera aansmeren dan noodzakelijk maar als jij je diensten als professioneel vastgoedfotograaf wilt aanbieden is imago iets wat je moet overwegen. Hoe professioneel kom je over als je het goedkope instapmodel hebt?

Tweedehands camera-markt

Een beginnend fotograaf kan overwegen om een goede tweedehands body en/of lenzen te kopen. Vrijwel alle fotospeciaalzaken hebben apparatuur in hun assortiment dat door andere fotografen is ingeruild bij aanschaf van een nieuwe body of lens. In een goede winkel  koop je tweedehands camera’s mét garantie.

Je kunt ook sites als marktplaats overwegen maar koop nooit apparatuur zonder het te hebben gezien. Je kunt op een afbeelding niet zien of een sensor dode pixels heeft of een enorme hoeveelheid stof, een schermstelring vastloopt of erger. Vergeet bovendien niet dat, wanneer je een tweedehands camera in een winkel koopt, je als ondernemer 21% BTW kunt aftrekken. Een body of lens via marktplaats biedt dat voordeel niet. Bovendien geldt daarvoor altijd dat de garantie verloopt op het moment dat je de deur uitloopt.

Nabewerking

Er is één ding dat je niet moet vergeten als je een camera koopt: Geen enkele camera maakt perfecte foto’s die direct te plaatsen zijn. Nabewerking in Lightroom en Photoshop is altijd noodzakelijk om een professioneel resultaat te krijgen. Een goede, liefst op vastgoed of interieur gerichte cursus is absoluut aan te raden. Zeker als je het geduld en de tijd niet kunt opbrengen om de programma’s zelf onder de knie te krijgen.

Let bij het kiezen voor een cursus vastgoedfotografie er dus altijd op dat er ook les wordt gegeven in Photoshop CC, Photoshop Elements is gewoon niet genoeg voor professioneel gebruik en Photoshop CC bevat functies die niet in Lightroom beschikbaar zijn! In mijn Cursus Vastgoedpresentatie leer je hoe je fotografie inzet voor vastgoed en alle onderdelen die je daarvoor nodig hebt: Fotostyling, technische kennis over diafragma, sluitertijd en isowaarde, compositie. En natuurlijk hoe je op een snelle en effectieve manier Photoshop CC gebruikt voor de nabewerking.

2 Comments

  • Stel…….. ik wil een Canon 5 6 of 7D kopen welke groothoek lens moet ik hier dan bij aanschaffen ?
    Ik heb nu een Canon 600d met een ef-s 10-22. Ik weet dat ik die niet meer kan gebruiken. 🙁
    Ik twijfel nog maar dan alleen vanwege de kosten. Ik vrees dat ik binnenkort ook een Osmo moet kopen namelijk…..

    • Hoi Nathalie,
      Zo herkenbaar, je weet dat je moet investeren maar je kunt je geld maar een keer uitgeven. Een DJI Osmo is gewoon noodzakelijk als je video’s wilt aanbieden. Daar kun je simpelweg niet omheen. Met het maken van video’s verdien je direct meer geld terwijl een nieuwe camera niet direct een financieel voordeel oplevert. Zorg ervoor dat je je klanten overtuigd van het toevoegen van video aan de presentatie en spaar iedere cent op die je, per opdracht extra verdient.

      Dat geld kun je vervolgens investeren in een nieuwe body. Ik adviseer je, vanwege jouw ervaring, om over te stappen op full-frame. Een 6D is dan echt een prima keuze met daarbij de 17-40mm lens van Canon. Voor vastgoed heb je de extra focuspunten die de 5D mark III of IV biedt echt niet nodig maar een grotere sensor maakt toch echt wel een groot verschil ten opzichte van een cropfactor camera!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *